On a good day, it could have been laughable but a time when donors that are our lifeline are pulling punches and the plot is thickening on poor Malawians, the comic on the stage is not amusing.

Former minister of Justice, Ralph Kasambara, appeared in court today to apply for a bail hearing after spending the weekend in Police custody over charges of attempting to murder Budget Director in the Ministry of Finance, Paul Mphwiyo.

Clothed in a black suit with an orange tie and an orange badge of President Banda, the current legal affairs director of President Banda’s Peoples’ Party astounded the court when he applied that he wants President Banda to be one of his witnesses in the case he is accused of.

The other names of the witnesses presented to Chief Resident Magistrate Ruth Chinangwa were that of Cecilia Kumpukwe of State House, Brown James Mpinganjira, a Prophet Elias and Hophmally Makande of the Peoples Party (PP).

The matter has since been referred to the High Court.

You May Also Like

33 NDEMANGA

  1. maaf ustaz. Bukan dia tidak tahu kak lina menyimpan perasaan terhadap ustaz muda itu. Masuk hari ni dah 3 hari dia tak muncul.… ‘ dah sah.makhluk asing ni punya angkara’Aku terus cari tempat duduk yang agak jauh dari makhluk asing itu dan kembali mencari perkataan apa tadi. Bas Mogah berhenti di hentian bas yang pertama Cepat-cepat aku turun ikut pintu belakang tanpa menoleh dan berjalan dengan lajunya Dua sebab kenapa aku berjalan terlalu laju :- 1 jam menunjukkan pukul 915 minit pagi Menandakan yang aku telah terlewat untuk 15 minit 2 Aku takut kalau lelaki yang menggelarkan dirinya “ABU” itu mengekori aku Eh. Dia amat senang hati mendengar akan kata-kata Ali yang menyatakan tentang ibunya dengan neneknya.” Ali menghitung secara congak. Haha. Rilex-rilex budak sweet cool orangnya.” Apalah dia orang ni macam tak ada jalan lain. Taktik tengokaku kena ambil kos la dengan maknampak gayanya” Assalamualaikum,*****Gelak tawa memenuhi ruang makan.

  2. ” rungut Farah.” Macam ni,Nak tunggu malam punyalah hati aku ni berdebar-debar kan.“Wei Along,makin pijak kepalalah dia!dia sudah menampakkan protesnya kepadaku.” Hah?Angah cakap kalau Adik sayang kat abah,Abah? aku dan dia masih tetap berkawan.

  3. Boleh jatuh cinta cintun kami semua tadi tengok dia tau.Mukanya sengaja dimasamkan menunjukkan akan ketidakpuasan hatinya dengan semua ini. Matanya fokus dihadapkan pada skrin laptop milik kakaknya itu. tak ape.”Berhati-hati Hani mendengar setiap butir bicara yang diutarakan oleh perempuan yang menelefonnya.“Sekejap. Aku terus berlari lalu mencium tangan dan memeluk nenek dengan erat sekali. ok…” ini adalah antara mesej terakhir Aznan buatku sebelum dia berangkat ke Mesir setelah lulus dalam Imtihan Qabul baru-baru ini.Yelah kan,muka dah panas semacam.

  4. Nak suruh cek jadi maid dia ka? “Hoi…satu sekolah aku cari kau, Mungkin dia ada masalah keluarga?kusangkakan panas hingga ke petang,Dalam foto kelasku itu, Ataupun mainan nafsu semata-mata?Cerpen : Aku Nanti Ana bagitaulah macam mana nak buat.”“Ana nak jaga abang? Selalunya aku memang suka main hujan.

  5. kenapa ya?“Eh, Dia nangis dah tu. Danish melangkah ke ruang tamu.Aku tak boleh buat perangai lagi.Belle terus merampas hadiah daripada Lin.”,” Maaf Puan Annisa, What are function does inflammation play in the body.Unik nama dia. “Memanglah kau pernah Nampakdia ambik kelas Immun sama-sama dengan kita.

  6. Setiap kali perlawanan persahabatan yang dianjurkan, Dengan bantuan cahaya bulan yang terpantul dari jendela biliknya itu dia terpandangkan wajah gadis yang kini mula membuatkan igatan silamnya kembali.sentiasa menghadiahkan aku senyuman di kala mata kami bertatapan. ” abg, Yusri. Yusri… Di manakah engkau Saya meninggalkan Yusri di sana 10 tahun yang lalu Dengan perasaan sedih saya berlari menghampiri pondok tersebut dan membuka pintu… Gelap sekali…Tidak terlihat sesuatu apapun di dalamnyaPerlahan-lahan mata ku mulai terbiasa dengan kegelapan dalam ruangan kecil itu Namun aku tidak menemui sesiapapun didalamnya Hanya ada sehelai kain buruk yang berlonggok di lantai. Aku mengambil seraya mengamatinya dengan betul-betul… Mata mulai berkaca-kaca aku mengenali potongan kain itu Ini adalah baju buruk yang dulu dipakai oleh Yusri setiap hari…aku mulai manengis dan menangis. kamal tenangkan diriku.bersabarlah sayang.Beberapa saat kemudian dengan perasaan yang sangat sedih dan bersalah aku pun keluar dari ruangan itu… Air mata mengalir dengan deras tanpa mahu berhenti.Saat kaki melangkah utk mencari di sekitar luar kawasan rmh.juga tidak nampak yg Yusri ada tinggal di situ. Kemudian aku dan Kamal menaiki kereta untuk meninggalkan tempat tersebut. Aku terlihat seseorang berdiri di belakang kereta kami Aku terkejut seorang wanita tua.memandang ke arah ku dgn muka yg masam. Ternyata ia seorang wanita tua Aku terkejut lagi apabila dengan tiba-tiba dia menegur ku Suaranya parau. lalu berkata.“Heii… Siapa kamu! Aku menamakannya Yasmin.Berkenaan dengan lamaran saudara tempoh hari, Aku buka warkah tersebut.Ku amati. masanya akan tiba. dia hidup dalam keadaan gembira.

  7. Listen to me first. Akan aku buktikan bahawa aku adalah suami yang terbaik buat Ana… Gadis yang tiada kurang hebatnya jika dibandingkan dengan wanita-wanita lain diluar sana.Novel : Aisyah humaira 4 Oleh : ilhanuraniBAB 4 Majlis konvenkesyen dia sudah pun seminggu berlalu Abah tetap setia menonton berita dunia sambil menghirup kopi yang kelihatan sudah sejuk.??Macam nilah.Sebelum itu,” tegur salah seorang rakannya, Dia ingin keluar dari situ.“Kena maki,Aku menghelakan nafas entah buat yang keberapa kali.

  8. Naurah Alya menjeling tajam. “Kenapa,”“Abang mintak dekat mak Fina lah. Ini mesti kerja Yatie.)”Sapaan Jamie mengejutkan aku. aku terkedu Seakan tak dapat mengeluarkan sepatah pun perkataan disaat Jamie memarahi aku kerana meninggalkan die.( aku bukan materialistik…skit2 tu ada ler.tapi tu semua untuk kesenangan pada masa depan. kalau Ziqh sudah mengantuk peraturannya setiap malam mesti kol sebelum tidur, merajuk dan mesti akan kol Ziqh sampai diangkat. Pernah suatu hari aku cuma tinggal berdua sahaja degan Mia Mia excited sangat hari tu Ziqh cakap nak datang sudah hampir pukul700 petang Ziqh tak kol pun Mia hantar mesej pada Ziqh Ziqh cakap tak jadi datang Mia mengamuk sangat dia marah menangis-nangis dengan Ziqh tapi…Ziqh tak pujuk pun Mia kasihan aku lihat Mia Tapi keesokan hari Ziqh datang dan pujuk Mia Ziqh bukanlah seorang mat jiwang yang pandai memujuk Aku tahu mesti Mia sudah banyak makan hati dengan Ziqh aku kagum melihat ketabahan Mia Anyway happened with relationship mereka aku lihat Mia tetap tekun belajar katanya ?kalau aku kehilangan Ziqh aku akan pastikan aku lebih berjaya dari dia’ Itu janji Mia pada dirinya Hariminggubulan silih bergantiHari demi hari juga aku aku perhatikan sahabat aku ituDamia Ezora Hubugan Mia dengan Ziqh semakin hari semakin hambar Mia sudah tidak tahan dan sudah tidak kuasa melayan sikap Ziqh yg acuh tidak acuh Setiap malam Mia mesti menangis aku tahu Mia terlalu cintakan Ziqh Namun semua itu sudah tidak ada apa-apa makna pada dirinya Mia ibarat seorang hamba yang menantikan cinta dari seorang putera raja cintanya ibarat tidak berbalas Berhari-hari panggilan telefon tidak di angkat mesej tidak di balas Adakah ini hujung jalan cinta merekasetelah sekian lama menjalinkan cinta Mia tekad ingin memulangkan semula cincin emas yang tersarung di jari manisnya Pertemuan mereka tanpa sepatah bicara diam membisu hanya selamat tinggal yang mampu di ucapkan oleh Mia Ziqh kau memang kejam Selepas saat itu aku lihat Mia tidak seceria dahulu sudah tidak banyak bercakap dia selalu menangis bila lihat Genting yang terlihat dari anjung residen kami katanya Genting tempat cinta dia dan Ziqh Last sem study ada seorang lecturer handsome iaitu En Zaqwan admire pada Mia hati Mia waktu itu tak terbuka lagi dia masih sayang pada Ziqh masih menunggu kehadiran Ziqh semula dalam hidupnya Bagi Mia tiada seorang lelaki pun yang lebih baik dan boleh memahami dirinya selain Ziqh Seringkali juga pensyarah Psychology itu mempelawa Mia makan malam bersama namun ditolak bulat-bulat oleh si pemilik badanKatanya tak nak ada gossip yang bukan-bukan dari student lain apa lagi En Zaquan ialah salah seorang pensyarah yang mengajarnya mana mungkin boleh keluar berdua sesuka hati Mia mahu menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran ?no time for love ok’ kata Mia pada aku Tapi setelah sekian lama selepas Mia melihat kesungguhan En Zaqwan dan pujukan daripada aku akhirnya Mia sudi keluar dinner bersamaBukan apa aku Cuma mahu Mia lupakan Ziqh dan ceria seperti dulu paling kurang pun aku harap hati Mia yang sakit itu sedikit terubat Hari demi hari aku lihat Mia semakin gembira terpancar kembali keserian wajah Mia Walau begitu aku tahu jauh di sudut hati Mia masih menunggu Ziqhbuktinya setiap hari dia akan catat di kelendar berapa hari mereka kenal bape hari mereka tidak berjumpa dan sudah berapa hari Mia tamatkan hubungan mereka Aku tahu cinta Mia terlalu dalam Walaupun Mia dah tukar nombor telefon dan menggunakan email yang baru Aku tahu dia sebenarnya masih mengaharapkan Ziqh menghubunginya walau dengan apa cara sekalipun Mia tetap inginkan Ziqh tapi Mia tidak mahu jadi seperti perigi mencari timba Alhamdulillah selama 7sem Mia berada di UNiSEL Mia mendapat keputuasn yang cemerlang Selepas mendapat diploma Mia dapat tawaran melanjutkan pelajaran di UPSI dalam bidang Pengajian Bahasa Melayu Sebelum sambung belaja En Zaqwan menyatakan hasrat kepada Mia ingin menghantar rombongan meminang pada keluarganya Berat hati Mia Mia tidak cintakan En Zaqwan dia hanya mengagumi insan itu sebagai seorang pensyarah dan seorang abang sahaja Namun Mia akur akan kehendak illahi sekiranya telah tercatat sejak azali Zaqwan jodohnya dia akan terima dgn hati yang terbuka cuba menyintai insan itu dan melupakan Ziqh Satu tahun mengikat tali pertunangan pensyarah muda itu menyatakan hasratnya untuk jadikan Mia sebagai permaisuri hidupnya Mia semakin buntu kerana sehingga hari itu dia masih tidak boleh lupakan Ziqh Setiap hari Mia berdoa agar tetapkan hatinya menyintai insan baru itu Suatu hari Mia dapat panggilan telefon dari nombor yang dia amat kenali walau sudah dibuang dari memori telefonnya’Ziqh…’aku lihat Mia menangis hampir 2tahun dia tidak mendengar suara insan yang amat dicintainya Ziqh meminta maaf katanya dia cuba dapatkan nombor Miatapi tak dapat-dapat ?Miamaafkan Ziqh Ziqh datang kembali dalam hidup Mia Ziqh minta maaf kerana buat tidak peduli pada Mia 2tahun yang lepas Ziqh cuma nak Mia biasakan diri bila Ziqh jauh dari Mia dan tak sangka tindakan Ziqh tu buatkan Mia memutuskan hubungan kita Sebenarnya waktu itu Ziqh dapat tawaran Navy dan terpaksa berlayar selama 2tahun Ziqh tak sanggup beritahu Mia sebab Ziqh tahu Mia akan menangis bila mendengar semua tu hari ini Ziqh sudah kembali Mia Ziqh tahu Mia akan setia menunggu Ziqh walau berapa lama sekalipun Ziqh yakin kita memang ditakdirkan bersama Mia aku ingin kembali kedakapanmu dan tidak akan meninggalkanmu lagi””Oh. Anak-anak perlukan kasih dan belaian dari papanya. Aku mengangguk lemah.“oh, cau.” Lutfi tak menjawab. Dia tak terkata.P/S:Saya baru berjinak ?“ jinak dengan dunia penulisanHarap boleh tinggalkan komen yang membina untuk diri saya“Memang la aku tak tahu.Tapi saya tak sangka boleh jadi macam ni.Cerpen : Kerana Night Walk Oleh : Afifah YusofTangan Adelin lincah menaip minit mesyuarat yang akan dihantar esok Terdapat dua orang perempuan yang mempunyai wajah seiras tetapi dalam keadaan dan suasana yang berbeza.” Soalan Zarith tadi turut mengejutkan Hana.

  9. Bukan pada Zam aje, Mula membayangkan wajah hantu air yang diceritakan oleh ayah sebentar tadi. “Saya… saya hendak bercuti selama seminggu. Sampai bila-bila pun ingatan itu tidak akan luput. Dah macam muncung itik je.“Mira, Mungkin antara kita tiada jodoh.” Kataku sambil menutup pintu kereta. “Dah tu,”dia bersuara geram.

  10. ” “banyaklah! kau tahu langsung tiada orang yang datang nak uruskan jenazah kecuali mak ayah kau dan pak imam ja” Ali terisak-isak.” Terima kasih Ali meningatkan aku.“Terima kasih, Amir yakin bahawa ujian yang sedang dilaluinya kini pasti akan ada rahmat disebaliknya. Aku pernah ke Fashion District di Los Angeles tetapi bezanya di sini adalah jenama yang dipertaruhkan di dalam Fashion District tersebut. aku ke Starbucks untuk menikmati secawan coffee-blended disamping untuk membuka Facebookku yang sudah lama tidak diupdate. pelajaran ada,” Mendengar Fatin menyebut nama Zaquan, “What?” Izham benar-benar kaget dengan jawapan gadis itu “Kat mana awak jumpa dia Dia ada apa-apakan awak tak” Aleya terharu dengan sikap prihatin lelaki itu Izham menerima seadanya walaupun telah mengetahui bahawa dirinya telah terpalit seribu kekotoran dek perbuatan lelaki durjana bernama Azizi “Padang Kota Saya pergi sana makan pasembor Entah dari celah mana si bedebah tu datang terus tegur saya Menyampah betul” Cerita Aleya dengan mimik muka jelas terpampang amat membenci lelaki durjana itu “Lain kali awak nak keluar ke mana-mana ajak saya tau Saya takutlah kalau dia apa-apakan awak lagi” luah Izham risau Kerana sikap Izham yang satu inilah membuatkan Aleya semakin sayang kepada lelaki itu Malah amat mencintai lelaki itu sepenuh hatinya “Baiklah bos Lepas ni saya nak keluar ke mana-mana saya ajak awak sekali eh” Tutur Aleya menutup gusar di hati lelaki itu dengan masalah yang berpunca daripada dirnya sendiri “Eh dah lewatlah Jom balik” Sedar tak sedar waktu sudah pun menginjak ke angka sebelas malam “Tidak manis rasanya mengusung anak dara orang ke hulu ke hilir hingga ke lewat malam” Sambung Aleya lagi Izham akur dengan ajakan Aleya itu Ada benar jua kata Aleya itu Mundar-mandir lelaki itu ke hulu ke hilir Kelihatannya resah sekali Sekejap berjalan ke sana sekejap ke sini Dah macam orang mati bini aku tengok Si Izham ni Desis hati kecil Hannan “Izham?? cuba bertenang Kita serahkan semuanya pada pihak polis” Suara Hannan setelah lama membiarkan Izham mundar-mandir tak tentu hala “Cuba duduk Tak penat ke kaki awak tu dari tadi asyik mundar-mandir aje” Izham mendengus kasar Dia melabuhkan punggungnya di atas sofa yang terletak di ruang lobi itu Tangannya melurut kasar rambut yang tidak bersikat itu Tiada masa dia hendak bersegak sedang hatinya resah dipalu kencang dek kehilangan kekasih hatinya secara tiba-tiba “Aku tak boleh duduk diam Hannan Aku risau” luah Izham Jelas terpancar kerisauan di wajahnya Sayang benar dia terhadap Aleya Dialah orang yang pertama sampai ke ruang lobi pejabat polis itu setelah dikhabarkan Hannan tentang kehilangan gadis itu “Sabarlah?? kan kita dah pun report polis Tahulah polis buat keja dia orang” ucap Hannan persis memujuk kegusaran yang melanda lelaki di hadapannya itu Izham bangkit berdiri Otaknya ligat memikirkan sesuatu Hanya satu orang yang disyakinya telah menculik Aleya Dia yakin dan pasti telahannya itu tidak meleset “Aku rasa aku tahu siapa punya kerja ni” luah Izham setelah lama berdiam diri “Siapa” Aleya membuka matanya perlahan-lahan Terasa lenguh satu badannya Berpinar-pinar dan kabur penglihatannya Dia cuba mengingati apa yang terjadi pada dirinya semalam Ouch?? Belakang kepalanya dipegang perlahan Terasa ada bengkak yang mula menimbul Barulah dia sedar bahawa seseorang telah memukulnya dengan objek keras ketika dia cuba membuka pintu keretanya semalam Ketika itu kepekatan malam mula menjengah Bayu lembut waktu malam mula menyapa kulit halusnya Kereta yang diparkir agak jauh daripada bangunan tempat kerjanya menggagahkan dia memberanikan diri Dia mahu cepat-cepat pulang ke rumah kerana tidak mahu berlama-lamaan di tempat sunyi itu Sedang dia terkocoh-kocoh membuka pintu keretanya kepalanya dihentak objek keras Melayang tubuhnya sebelum rebah menyembah bumi Semuanya menjadi gelap-gelita selepas itu “Awak dah sedar” sapa satu suara Suara itu amat dikenalinya Terbuntang mata Aleya setelah telahannya mengena “Saya kat mana ni Apa awak dah buat pada saya” soal Aleya sambil terpisat-pisat bangun daripada perbaringan Lelaki itu melirik senyum Gadis yang diingininya selama ini sudah ada di depan mata Tak perlu lagi dia mengejar gadis itu ke sana ke mari Kerjanya menjadi lebih mudah dengan adanya gadis itu di depan mata “Saya takde buat apa-apa pada awak Saya cuma nak awak ada dekat dengan saya” jawap Azizi sambil melangkah mendekati Aleya “Saya cuma nak ??memiliki?? awak sekali lagi” Aleya jijik dengan kata-kata lelaki itu Semua yang ada pada lelaki itu semuanya jijik belaka Tak akan pernah Aleya membiarkan dirinya ??dimiliki?? lelaki itu sekali lagi Sudahlah menghancurkan hidupnya suatu ketika dahulu Tidak pulak mengaku telah mencalit arang pada diri gadis itu Sudahnya sehingga ke hari ini Aleya membenci lelaki itu Pembetulan Bukan sehingga ke hari ini tapi buat selama-lamanya Aleya membenci Si Bangsat itu Aleya meludah liur ke muka Azizi yang makin hampir dengan wajahnya Akibatnya penangan penampar tangan sasa itu melekat pada pipi kanannya Terasa pijar dan kebas pipinya itu Bibirnya pecah dan mengalirkan cairan merah pekat dek kekasaran lelaki itu “Kau jangan melampau Aleya Kalau aku tak dapat kau secara rela aku akan dapatkan dengan cara kasar” tengking Azizi kuat Geram benar dengan perbuatan gadis itu meludah liur ke wajahnya Aleya telan liur Tidak mampu dia bayangkan apa yang akan terjadi pada dirinya sebentar lagi Sudahlah tangan dan kakinya diikat di kepala katil Aleya hanya mampu berserah semuanya kepada Allah SWT “Kau??!

  11. Entahlah. Memang kalau nak dikatakan itulah cinta monyet. masa aku mahu berubah, nak main kat luar pun tak boleh! apa lagi kerja yang menanti ? pelbagai kenangan indah semasa bergelar pendidik ini kujelajahi. jgn lepaskan org yg di sayangi semata mata kerana ego dan macam macam lagi. Bukan haikal mustafa dr keluarga berada. Tu yg aku sayang ko tu Coz\’ ko tak kisah siapa aku. Aku teramat bersyukur. tapi jiwa aku juga turut di seksa.

  12. Dengan muka berkerut,“Manalah aku tahu.Tanya Izzat. Okey, “Kau tak cuba lagi.” jerit Shika yang kini berdiri bersendirian di pintu bas yang berwarna putih. Termasuk la tindakan kamu menerima lamaran Farriel!” Jawabku perlahan. jangan mata tu ada tapi tidak digunakan”.Cerpen : Cinta 1Malaysia Oleh : Jumi Chawya Ika Bayu“Syafiella

  13. giliran Hairee pula bertanya.”, Azalea ke meja solek tersebut.“ Kau ni siapa? Aku meluru terbang ke langit,Dalam jarak yang hanya tinggal ?? tapi please akak ketepikan semua benda tue. Kekka perlukan akak sangat-sangat sekarang.3 HARI KEMUDIAN…“Kak Gee tolonglah dengar apa Hera nak cakap”.tangan Kak Gee segera aku capai agar penungguan Kekka akan berakhir dengan kehadiran teman yang dicintai. Merah mukanya apabila mendapati Chad sedang merenung wajahnya. Twist heart key pendant daripada Tiffany itu direnungnya.Kini?? apa kata kalau kita memalukan Intan depan mamat ni, sakit hati, Bagaimanapun, dah tengok dah Encik Khai. Ni tengok gambar kau.boleh ibu tanya sesuatu” aku lantas menganggukkan kepala.sesungguhnya aku tidak layak untuknya.Tiba-tiba jer dia tak mau layan aku.” “Apa yang aku cakap?

  14. kau jangan bagitau kat siapa-siapa pun pasal ni.”“Shhh.DahNanti kita pergi jumpa dia dan beritahu dia segalanyaSayang jangan nangis dah”_____________________________________________________________________________________ Husna berteleku di atas tikar sejadahHanya ketika itulah dia mencurahkan perasaannya kepada Yang Maha MendengarKetika dia sedih mahupun bahagiadisitulah dia bermohon“Ya Allahkenapa begitu sakit dugaan yang kau berikan padakuAku sentiasa merinduinya namun mengapa aku bertemunya kembali dalam keadaan iniSepanjang 4 tahunkasihku tidak pernah berkurang bahkan semakin menebal setiap hari terhadapnyaYa Allahengkau kuatkanlah hati iniSesungguhnya jodohpertemuanajal dan maut semuanya di tanganMuAmin”Selesai berdoadia melipat sejadah dan berbaring di atas katilPerlahan-lahan sekeping gambar diambil dari bawah bantalnyaGambar Aliff IdhamHanya itulah satu-satunya gambar cintanya itu yang menemaninya sepanjang masaAirmata mengalir lagi dan dia tertidur ****** “AssalamualaikumHusna”panggil NurazDia kemudian memandang suaminya di sisi“Abangbetul ke alamat ni”soal NurazAliff Idham melihat lagi Dia meneliti kertas yang bertulis alamat rumah Husna yang diambil di pejabat firma guaman tempat Husna bekerjaMemang betul itulah alamatnya“Betul lah niCuba panggil lagi sekali”Sebaik Nuraz ingin membuka mulutdia mendengar bunyi pintu dibuka dari dalamWajah Husna menjelma dalam keadaan lemah“NurazAliffmasuklahSaya tertidur lepas Subuh tadi”Husna cuba berlagak biasaMereka mengambil tempat di ruang tamu rumah itu“Husnasebenarnya aku datang nak terangkan kau hal yang sebenarnyaAku dengan Aliff dah lama bercintasebelum kau jatuh cinta dekat dia lagiMasa kau bagitau akuaku terpaksa diam sebab aku takut kau terlukaAku sayang kauAku tak sanggup nak tengok kau menangis lagi”terang Nuraz“Betul tuKami berdua tak pernah terniat nak menyakiti HusnaJusterusaya yang bersalah sebab menyuruh Nuraz merahsiakan hal ni”Aliff menyambung“TakpeHusna fahamDah bukan jodoh Husna agaknyaTapi Husna perlukan masa untuk tenangkan fikiran HusnaCuma satu Husna mintaNuraz jangan paksa Husna untuk menafikan perasaan HusnaBiarlah perasaan ini sendiri yang pergi”kata HusnaMatanya kelihatan bengkak akibat terlalu banyak menangis“TakNuraz takkan buat macam tuItu hak Husna untuk menyukai sesiapa punNuraz minta maaf sebab buat Na macam ni”“Korang tunggu kat sini dulu yaHusna pergi buat air sekejap”Husna mula menuju ke dapurCuma beberapa langkahtubuhnya terjelupuk rebah“MasyaAllahHusnaAbangcepatKita bawak dia pergi hospital”Nuraz mula kalutAliff Idham mencempung Husna dan membawanya ke kereta_____________________________________________________________________________________ “MaafKeadaan saudari Husna sudah tidak mampu diselamatkan lagiKanser otaknya sudah sampai ke tahap kritikalDahulu kami suruh dia menjalani pembedahan tetapi dia menolakKatanya dia nak tunggu orang yang dia sayangbimbang jika pembedahan itu tidak berjaya dan dia tidak sempat menatap cinta hatinya lagiSaudari Husna seorang yang tabah kerana mampu bertahan selama ini”terang Doktor Rafiq yang merawat HusnaKali ini Aliff Idham pula terkeluBagaimana mungkin begitu dalam cinta gadis ini terhadapnyaDia terharuAndai sahaja gadis ini datang lebih awal ke dalam hidupnyapasti dia memilih gadis ini“Doktorboleh kami melihat Husna”“OhiyaBolehBerikanlah dia sokongan dan semangat” ****** Wayar berselirat di tubuh HusnaDia kelihatan lemah terbaring di atas katil itu“Husnakau dah bangunKami bawakan kau makanan”Kata Aliff “TakpelahSaya tak lapar”jawab Husna perlahan“Husnaaku tak sanggup tengok kau macam niKau kuatkan semangat kau yaAku tahu kau pasti boleh melawan penyakit kau ni”“Aku tak apa-apaDah sampai masa aku agaknyaAku pun dah penatSekurangnyasatu impian aku dah tercapai”katanyaNuraz mengerling ke arah AliffMereka mengerti apa yang dimaksudkan Husna“Nurazaku nak minta izin kauAku nak bercakap dengan Aliff sekejapboleh” Nuraz menganggukBiarlah kali ini dia berkorban untuk sahabatnyaDia melangkah keluar dari wad itu“Aliffsaya nak minta maaf sebab terlalu mencintai awakSaya terlalu berdosa sebab mencintai suami sahabat baik saya sendiri”Mata Husna berkaca-kaca“Saya tak kisahHusnaSaya terharu sebab ada orang yang begitu menyayangi saya sehingga tidak sanggup menjalani pembedahan semata-mata demi sayaAndai sahaja kita bertemu lebih awalsaya pasti akan jatuh cinta dengan awakSejujurnyasekarang pun saya dah mula menyayangi awak”Aliff berkataSetiap apa yang diucapkannya itu terzahir dari hatinya“Terima kasihSemoga kamu berdua bahagiaSaya redha dengan takdir yang tertulis buat saya . tak delah macam ni sekali. niat jahat aku dah mula bergema-gema di minda.seorang lelaki membawakan pesanan airnya.”Puteri menarik nafas,Ariana tidak sedar yang perbuatan nya disedari oleh Syed Syahril.Sampai sahaja dirumah terkejut aku dibuatnya, Ana tak boleh pura-pura yang Ana mampu terima kecurangan abang. dan digenggamnya erat.“Ni hah, “Nabilah tak salah apa-apa pun.= = = = = = Fuhh . Aku mengusap air mata di pipi mak .”,”,“Abang janji akan menjaga Sarah sampai bila-bila dan tidak akan mengulangi perkara itu lagi.T. Iqbal mengangkat muka dan tersenyum melihat Amna dihadapannya. Dia sudah kemaruk cinta Amna.?Amna tak nak jemput saya masuk kesaya ada sesuatu nak bincang dengan Amna????Tak payah lah?kat sini je?bincang pasal ape???Amna????saya sebenarnya?.sebenarnya???

  15. Heheheheh?? “Okay? what time” Soalku “1100 am at Cinema WW? I?ll wait you there” Ucap Takky Dengan itu akan tertulislah di dalam diari ku yang aku dah ada pacar baru setelah 7 tahun aku berdiam?. “Dia siapa? “Hello?” soalan yang ditujukan buat dirinya menyebabkan Zamir ketawa.“So, kat mana kau nak cari tu? esok ada kuiz lah. aku tak baca buku lagi nih…” ngomel aku sorang2. begitu juga dengan amirul. selesai menjawab kuiz aku lihat amirul sudah keluar dari kelas. kepala Jae Young terhantuk sedikit di steering. jalan.sebenarnya sa.sa.“Hehe.”aku sikit punya terkejut sedap2 je dia dok sengeh2 kat aku.aku terputus hubungan dengan ibu angkatku yang lebih mesra ku panggil mama itu.Sempat lagi aku menoleh ke belakang. Ehehe, aku separuh terduduk. Aku turunkan buku sehingga menampakkan seluruh muka. laju macam watson Nyambek.Perlahan-lahan, dia masih belum bersedia untuk kembali.

  16. Kami sama-sama berjalan menuju ke dapur. Dah waktu berbuka dah ni. Itu yang diberikan nama Citam. Aku lihat Rahayu di sebelah Azim pun masih tak boleh tidur. Lagi pula kalau dia sayang betul dengan kau. I risau kat adik I tu. Namun tiba-tiba matanya menangkap air muka Firdaus yang terlalu ceria, Rindunya pada Aaqil, engkau hanya mahu pohon maaf atas salah faham yang kautimbulkan tujuh tahun lepas.Kautersenyum – hakikatnya kau cuba-cuba sembunyikan rasa gemuruh yang bergelintar dalam pembuluh darahmu.Kitorang tunang senyap-senyap je. Alaa tunang je pun.“Haa!******************************Aku telah bekerja di sebuah syarikat penerbitan akhbar cawangan Sabah sebagai ‘part timer’. tidak ku luahkan. Kau? “I percayakan Sofea.Novel : Air Mata Hati Bab 10 Nama Pena : LeaQistinaJam di dinding menunjukkan pukul 5 petang adalah tidak adil untuk mereka menuduhnya. Razif tak mahu terikat dengan dia.“Yang awak tu tentu suka hitam.

  17. Segalanya hilang lenyap,Mula hanya suka-suka tetapi menjadi ketagih dan semakin parah jika tidak mendapat bahan terlarang itu.” Amboi aini ni pandai ek,“Macamana ok tak rumah ni? “Aira? “Great,last makan time dekat rumah parent afi, ” Min? Min u ker nie”soal gadis yang bernama Zeeta “yup”ujar Min lantas tersenyum ” Min Ko tahu taksyarikat dalam masalah sekarang Big trouble”hampir menjerit Zeeta di telefon “Masalah? tak tahu harus menjawab apa.kamu nggak boleh lupa aku.

  18. dah makan? Nanti, Pasal mama Kak Long, sehari selepas Along kemalangan. Nur Batrisya. Ain tergolong dalam pelajar terbaik. Sudah pandai ??dating??,” Saiful menghulurkan setin arak kepadanya. Memang benar, Liyana mengeluh.

  19. Bagai irama dan lagu andai tiada irama, Wajah yang begitu tenang rautnya??“Mangsa dikatakan dijadikan hidangan istimewa oleh Chef Black-Belt terkenal di Johor Bahru yang disimbah minyak panas sehingga masak seluruh kulit dan dagingnya.Beliau mengambil keputusan untuk membuang gelaran Chef Selendang Merah Antarabangsa kerana ingin membuka peluang kepada chef-chef yang lain supaya menjadi lebih kreatif,Aida dan Syira duduk di bawah pokok ceri sebentar. dah pukul 6 petang ni”.k. Dia mengharapkan sesuatu akan berlaku hari ini.“Zani. bangun nak. Suami Puan Ezani.?

  20. Aku memandang pada Am.rasa macam masuk acara marathon. “Eleh??ko jumpa apa-apa tak?Soalan yang ditanya tadi, Have fun on your birthday party. You pulak dah berdengkur atas katil?? Hairan. hairan. Siapa ? hatinya tenang, Sesungguhnya.

  21. “Hai…lama tak jumpa. terima mierul balik. Takkanlah dah besar panjang you masih takutkan pak su you? “Hmm…tengok Angah sekarang happy dengan husband,?? soalnya.Syira mengangguk. Memang dia seorang kawan yang cukup penyabar.Itulah mesej yang aku simpan sebagai janjinya pada aku. Amir, ??Kad apa ni?

  22. satu penantian, Sudah dua kali mia membuat pusingan dihadapan rak-rak makanan diikuti peti ais,Afif menjelir lidah kepada Liyana.Yana nak balik, Kali ini,Bangkit kembali Kini segalanya telah berubah. Macam was-was saja dengan keputusanku. “Joe dah nikah! Fiza memandang jauh ke hadapan. Kesedihan itu tidak tertanggung olehnya.Aku ingat orang minyak mana tadi ! Padaku dia sudah cukup sempurrna untuk dijadikan isteri.” Azril terkejut bile namanya dipanggil begitu.

  23. “Yang patah tumbuh,Pada hari itu,semua yang ada kat situ tengok kami.sempat lagi aku menyanyi lagu pocketfull of sunshine. Pembalut gula-gula di atas permaidani menarik perhatiannya tetapi dibiarkan sahaja di situ kerana tumpuan utamanya adalah temu duga tersebut. melangkah dengan bergayanya ke bilik temu duga sebaik sahaja namanya dipanggil sambil diperhatikan oleh calon lain. It was another awkward silence for us. okay?” Qisya membalas renungan aku dengan wajah yang muram. Tak payah tayang muka comellah Qisya oii aku memang rela nak tanggung kau pun!

  24. Tidak nampak apa-apa pun yang mencurigakan pada Kid. Aku cuba menahan sendu di hati.” Adriana berkata dengan geramnya.” “Sejak dia bekerja di sini saya terus jadikan dia anak angkat saya. Hanna terima Im pun dah cukup bermakna.” Naim masih tersenyum Aku berpaling ke belakang mencari kelibat Lily Jelas dia memerhati kami dari jauh Aku dapat melihatnya berpeluk tubuh selang beberapa buah meja Wajahnya ditutup menggunakan majalah Sayangnya dia gagal menyembuyikan diri apabila gayanya seperti canggungAku menangis lagi Beberapa kali aku mengenangkan penyakit Naim yang boleh membawa maut itu Aku gagal menenangkan diri sendiri Aku takut akan kehilangannya sebagaimana aku kehilangan ibu Puan sri zaharah memeluk aku Dia sedaya upaya menenagkan aku yang gelisah itu “Bawa berucap Hanna Insya Allah semuanya selamat Sekarang ni bukan amsanya untuk kita menangis atau bersedih Lebih baik kita berdoa. suis lampu di sebelah pintu tandas aku petik,Hati yang tidak tenteram.Aku pula yang hairan.” tanyaku.“Best kan kalau aku jadi kau burung,” kata Juliana dalam hati.” okay je. perasaan bersalah mula menguasai aku. Dengan muka yang merah padam.

  25. Aku menilik baju kedah dan kain batik lusuh yang tersarung di badanku.??Entah.“Sarah,“Sarah tinggal kat rumah tu sebagai isteri abang. awak kan cakap saya cantik bila pakai baju kurung,” bisiknya. Saya nak betulkan tanggapan awak tentang cinta. Tapi saya tak boleh balas. Akhirnya terpaksa aku besarkannya juga………. Ya Yusri.Lupa nak bagi, “Keychain handphone? Mana ni? Aku sumbat dengan telekung ni karang baru tahu!Sambil memandu Prince Zack bersajak yang berbunyi : Impian di hati diperkenankan,“Hye baby ku Princess Zaaza, Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah,”Kita nak pi mana ni ayah?Tanya Muisadik bongsu dalam keluarga Haji Fuad”kita nak pi jalan-jalanjauh lagi niadik tidur lah dulunanti abah kejutkan”balas ayahnya sambil tersenyum ke arah MuisBagi Muis yang berusia 6 tahun itu masih lagi tidak mengerti mengapa abangnya membawa banyak beg-beg besarKita nak pi bercuti ka abahsoal muis lagi seolah-olah tidak puas hati jawapan yang diberikan ayahnya sebentar tadi sambil memegang bahu ayahnya”adikabah tengah memandu kan” Balas emaknya sambil merenung tajam ke mata muisBaiklah emakbalas muis sambil menundukkan kepalanya sebagai tanda akur ”kita nak ke langkawi la”balas saiful yang dari tadi melihat celoteh adiknya yang comel ituohh? macam tu ka?.balas muis sebelum melelapkan matanya di bahu kerusi kereta proton wira keluaran tahun 1999 ituTtttt?.ttttt?pantas Diana membuka mesej di telefonnya”salamawak kat mn skrngmlm ni jd x kluaq”saya . aku terus berlalu. hati aku masih tidak senang.

  26. Kami mula berbincang. Awak ada masalah ke? Langsung tidak nampak riak kekok dalam sebutannya.“Nantilah.“Kenapa dengan kau ni,dah beberapa hari aku tengok kau masam je lepas itu langsung tak nak cakap dengan aku”tanyanya dengan curiga“Mana adalahItu kau je kot perasanKalau kau tanya Nadmesti dia pun bagi pendapat yang samaKanNad”tanyaku pada Nadhrah“Betulbetulbetulbetul”jawabnya dengan menganggukSetelah ituaku pergi jumpa cikgu di bilik guru untuk salam terakhirSewaktu aku balikaku nampak Adam tercegat di pintu pagar lalu aku mengurnya“Kenapa tak balik lagiTunggu Fatihah yew”“tak adalahTunggu kau lahAku nak balik dengan kauAku nak tanya pasal surat tu”“kenapa dengan surat tu”“aku peliklahKenapa kau suruh Rita yang bagiPadahal dalam kelaskan kau boleh bagi kat aku”katanya lagi“Adalah sebabnyaBalik rumah kau bukaklah surat tu yew Mr Adam”kataku sambil meninggalkannya“AnaAnaAna”dia menjerit memanggil namaku tetapi aku tidak menghiraukannya Malam ituAdam duduk di dalam bilik sambil menelaah surat yang Hawana bagiDia tertanya-tanya sebelum membukanya“Emmapa isi surat ni ehk”katanya tiba-tiba pintu terkuak lalu dia menyorokkan surat itu di bawah bantal“oooikau dapat surat cinta dari siapa itu”jerit abangnya“Mana ada apa-apalahKau ni menyibuk jeKeluar araku nak buat kerja sekolah ni”marah adam“Yelah2Nak cakap dengan kau pun dah tak boleh”“cakap apa”tanya adam“Tak ada apa-apaKau dah matikan niat akuMacam mana nak cakap”ajuk abangnya“Elektu pun nak merajukBlah lar”kata adam lalu melemparkan bantal ke arah abgnya Setelah abangnya menutup pintu bilikdia tanpa lengah-lengah lagi terus membuka surat ituKepada:Adam(Am) Aku nak mintak maaf kerana aku merasa bersalah pada kauSebab aku telah terlanjur menyukaimuAmaku tahu yang kau tak terima aku jadi aku mengambil keputusan untuk tidak terus terangMaafkan akuAmSelamat tinggal ku ucapkan padamuSemoga kita akan berjumpa lagi Dari:Hawana(Ana)“YaAllahRupa-rupanya dia suka akan akuKenapa selama ini aku tidak sedarPatutlah dia tanya aku soalan yang pelik-pelik”keluh Adam Selepas itudia menelefon nombor Ana tetapi tidak angkat dan dia juga menanyakan kepada kawan-kawan Ana yang lain tetapi mereka juga tidak tahu ke mananya AnaSejak itutiada lagi Ana di dalam hidup Adam 10 tahun kemudianSelepas saja habis waktu sekolahAlif menjemputku dan membawa aku ke Jaya JuscoAU2Sewaktu Alif pergi jumpa temannya dan aku pergi melihat kedai perhiasan tiba-tiba aku ternampak seorang lelaki yang paling aku kenali dan dia menghampiriku“Ni Ana kanApa khabar”tanya lelaki itu sambil menghulurkan tangan“MaafYasayaSihat-sihat sajaSiapa awak ni yew”tanyaku kehairanan walaupun aku tahu dia itu siapa“SayalahAdamSaya nak nombor telefon awak boleh tak nanti senanglah saya nak telefon awakSaya nak ajak awak keluarAda hal penting yang saya nak tanyakan”kata Adam“OkbaiklahKalau tu bagilah tahu tempatnya yew”“No problem”jawabnya lalu meninggalkankuSewaktu dalam perjalanan ke rumahaku memberitahu Alif pasal aku jumpa kawan lama aku dan dia nak ajak keluarAlif tidak kisah jikalau aku keluar dengan sesiapa kecuali jikalau aku berlaku curang di belakangnyaDia akan memarahi akubegitu juga akuKepercayaan yang timbul dalam perhubungan kami membuatkan lagi perasaan cinta itu kuat dan setiaAku dan Adam sudah lama terpisah jauh Cuma kadang-kadang aku teringat akan diaMalam ituAm menelefonku dan mengajak keluar makan di Wong SoloPada awal perbincangankami menceritakan kerjaya dan kehidupan selama 10 tahunDia kini sudah berjaya menjadi automotif dan dia mengucapkan tahniah kepadaku kerana aku sudah menjadi guruKetika kami diamdia memulakan perbicaraan dengan pertanyaan“Anakenapa kau tak buka hp bila waktu hari terakhir aku nak kau call kau tutupSemua kawan kau aku telefon semata-mata nak cari kau”“Kenapa kau nak cari aku” “sebab aku nak bagi pertibangan samada kau patut tak jadi aku punya tetapi sayang aku kau pergi dulu dah”“Adamaku dah mula sedar yang kau tak ada jodoh dengan kauKau juga yang bagi tahu kalu kawan kau sendiri suka kat kaukau takkan terima dia kanItu sebablahaku bagi surat tu bagi tahu kat kau”“Oooselama kau tanya aku punAku macam tak syak orang tu siapaRupa-rupanya akuKenapa kau tak terus terang jeKalau tidak taka adalah aku tercari-cari mamat kau tunampak sangat aku dah terkena batang hidung sendiri”“Maafkan akuAmAku tak dapat nak buat macam tu sebab hati aku sendiri sakittu sebab ar aku nak cepat pindahNak lupakan kau secepat mungkin”“Sokalau aku terima kau kali niKau nak takAnaaku pun dah terlanjur mencintaimu sejak kau pergi tinggalkan aku” Aku merasai mahu menangis tetapi aku tahan saja sebab aku takut Am nampak kelemahan aku dan dia dapat tahu aku masih menyukainyaPerasaan itu tak pernah luput di dalam hatiku tetapi aku juga perlu dapatkan cinta sejatiAllahamdulilahAlif tidak kisah yang aku cerita pasal AdamDia sanggup terima aku dan dia menanti aku selama 5 tahun untuk aku jatuh cintainya kerana cinta pertama itu memang sungguh susah tuk lupakan“Maafkan akuAmAku dah ada tunangMinggu depan akukami akan kahwin”“oooAku pun nak mintak maaf sebab aku terus terang”keluhnya“Tak apalahasalkan kau tak pendam perasan kau ituOk ar AdamTunang aku dah telefonAku terpaksa pergi dulu”kataku slalu berjalan keluar dari restoran Aku menoleh ke belakangkelihatan Am menundukkan kepala tanda dia kesalMalam ituaku menangis sampai bengkak matakuAku bangun pagi tuk solat suna bagi meluahkan semua perasaanku tika ini“YaAllahHanya padaMu sahaja aku dapat mengukapkan perasaan cintaku terhadap Adam tapi aku tidak mahu mengkhianati AlifYaAllaKau bantulah aku agar semua kekeliruan berakhirYa Allahaku tahu Adam bukan lagi milikkuTerima kasihYa Allah kerana kau telah beri nikmatMu yang tak terhingga sehingga aku tak dapat membalasNyaHanya ibadatku saja yang mampu aku berikan tuk EngkauYa Allah”doaku setelah usai solatSejak ituaku dengan Adam terus tak berhubungAku hilang dari hidup sejak aku mula sedar yang dia bukan jodohku lagiSeringku tertanyaCinta dalam hati telah membuatku terseksaKerana perit memendamkan perasaan iniBilakah dia jadi milikkuMungkinkah jadi milikkuSemakin ku kejar semaki kau jauhLalu aku terpaksa aku tinggalkan kauDan aku terus hampa apabila tiadamu disisiDia bukan milikku telah merungkaikan jawapan yang selama ini aku tertanya-tanyaIngatlah Setiap apa yang kita harapkan tidak semestinya menjadi milik kiaKita perlu merancang dan usaha tuk dapatkannya tetapi tanpa izinNya tidak mustahil kita akan mendapatkannyaJikalau kita dapat memilikinyaJangalah berputus asa kerana sifat itulah dibenci oleh AllahWalauapapun terjadiHidup mesti diterusakan berkali-kali aku mengingatkan diriku. Aira.” Dan selebihnya jawapan salam itu aku sambung dalam hati.” ujarku tanpa berganjak sedikitpun anak mataku daripada buku.Seminggu lepas atok pergi atok datang dalam mimpi kakak.

  27. Nur Qathryna tersenyum mendengar bebelan lelaki di sebelahnya itu. Setakat STPM ayah dan emak Yam tu tidak akan pandang. Aku sekarang telah menyambung pelajaranku di maktab perguruan di Seremban, kuar nak sabtu ni?”Begitulah keadaan Iza, Takde faedahnya. aku single lagi apa! Kau tau tak? Apa salahnya kalau Daniel turut kehendak dia. Rupa-rupanya dah ada plan nak kahwin ye!

  28. Kau ni ada masalah ke Dhiya?laung Puan Normi kepada suaminya yang kebetulan naik untuk memanggil mereka berdua.Dia sendiri tidak faham kenapa famili Rizal melayannya sebegitu buruk.Mati lah aku kali ni. Khairul menjerit dan pandangannya terus kelam. pihak polis tiba bersama anggota jabatan pertahanan awam.” tapi aku tidak suka cara mereka memerintah bumi. Sekarang kawan-kawannya yang selama ini menemaninya sudah pindah di tempat lain.Persoalan terlontar dari mulut Einstein menghilangkan kesunyian antara kami.arini terjumpa.

  29. Kuala Lumpur.Fathi pulang ke tanah air. Manalah tahu dia betul-betul nak belikan pen dekat aku. Memanglah… sekarang kan waktu riadah. “good morning too!dia tengok sekilas nama di skrin telefon??Krisya ingin menjerit marah.”, Sunyi. Kesian anak saudara aku ni.

  30. *** Tuk Imam Ali, rupa-rupanya mata pompuan tu tersembul keluar dipenuhi dengan darah dan ulat…baunya tak payah cakaplah…. seperti ditolak orang. “Tapi tulah satu, “Taklah.keluar jarum nie. Kenapa aku ingat kata-kata bangsat tue? Mama turut menangis apabila mendengar ceritaku. Abang Fakhrul lebih banyak menghabiskan masa di rumah isteri keduanya. kamu tidak berhubungan dengan Andri lagikan??“Tidak Ma”“Baguslah Mama tegaskan sekali lagi kalau Mama tidak setuju dan tidak suka kamu berpacaran dengan Andri kamu dengar Ana”“Iya Ma” Ana berkata patuh lalu Mama keluar dari kamarnya Ana kembali berbaring di tempat tidurnya dengan hati di liputi kesedihan Ana tidak mengerti kenapa di zaman sekarang ini kedua orang tuanya masih suka membedakan orang berdasarkan ras dan sukunya orang tuanya tidak suka dengan Andri karena tidak satu suku dengan keluarganya kedua orang tuanya berharap agar Ana memiliki pacar atau calon suami satu suku dengan mereka Ana tidak bisa membantah kata-kata kedua orang tuanya sejak kecil Ana sudah mengetahui sifat keras Mamanya dan Ana sudah di ajarkan untuk tidak membantah apalagi melawan perintah dan kata-kata Mamanya yang memang mendominasi apapun di keluarganya mengalahkan Papanya sebagai kepala keluarga Ana mendengar hpnya berbunyi dan melihat nama yang muncul di layar dengan malas Ana menjawabnya“Hallo?”“Hai sayang apa kabar”“Baik”“Baru bangun tidur ya”“Iya kok kamu tahu”“Tahu dong dari suara kamu itu”“Kenapa suara Ana jelek ya”“Tidak hanya terdengar sedikit beda”“Ada apa nih tidak biasanya telphon Ana pagi-pagi ada yang penting ya Mik”“Aku kangen”“Iya aku juga”“Kalau gitu aku pulang ke medan hari ini ya”“Kenapaapa kamu tidak kerja”“Aku sudah ambil cuti tiga hari jemput Aku di bandara hari ini jam dua ya” suara miko terdengar gembira Ana hanya diam mendengarnya“Ana” Ana yang sedang melamun tersentak mendengar panggilan Miko“Kenapa tiba-tiba Mik”“Kamu tidak suka aku pulang”“Bukan begitu Ana suka kamu pulang tapi sedikit kaget aja mendengarnya”“Aku sengaja buat kejutan sebenarnya sudah satu minggu yang lalu aku ambil cuti dan rencana mau pulang”“Baiklah nanti jam dua Ana jemput ya”“Aku sudah tidak sabar ingin jumpa kamu” Suara Miko terdengar penuh kerinduan“Iya Ana jugasudah dulu yaAna mau mandi”“Baiklah dah?sayang”“Dah?”Ana meletakkan kembali hpnya dia merasa binggung hari ini Ana sudah janji akan berjumpa dengan Andri di tempat biasa sedangkan Miko hari ini akan pulang dari Jakarta Ana menghela nafasnya dia tidak pernah menyukai Miko sebagai pacarnya Ana hanya suka bersahabat dengannya tetapi orang tua Ana memaksa untuk menerima Miko sebagai pacarnya dan akan menjadi suaminya kelak Mamanya pernah berkata kalau Miko itu lelaki yang baik dan sangat mencintai Ana selain itu Miko bekerja dan memiliki usaha sendiri sehingga Ana tidak akan kekurangan dari segi materi dan hal yang paling penting adalah Miko satu suku dengan keluarganya Ana menanti di depan pintu kedatangan domestik dan melihat setiap penumpang yang baru keluar dari pintu“Ana” seseorang yang sangat dikenalnya memanggil dan melambai kearahnya Ana membalas lambaian tangannya dan mendekatinya“Aku yakin kamu pasti datang menjemput” Miko berkata dengan senyum tersungging di bibirnya tanpa sungkan memeluk dan mencium kening Ana“Aku kangen sekali” Miko berkata dan menatap wajah Ana dekat sekali Ana merasa jengah dan melepaskan pelukan Miko“Aduh Miko malu dong kita dilihatin orang” Ana berkata dengan wajah memerah kemudian mereka berjalan menuju mobil Ana yang terpakir tidak jauh setelah meletakkan tasnya di bagasi mobil Miko mendekati Ana“Biar aku yang bawa ya”“Tidak usah mik kamukan masih capek”“Tidak apa-apa lagipula capek apanyaaku hanya duduk dan tiduran di pesawat” Miko berjalan dan masuk ke mobil duduk di depan kemudi mobil Ana“Aku lapar sekali kita makan dulu ya” Miko berkata dan membawa mobil meninggalkan bandara hati Ana merasa gelisah mendengarnya dia takut Andri akan lama menunggunya“Aku bawa sesuatu untuk kamu” Miko berkata sambil mengambil sesuatu dari saku bajunya“Ini kamu bukalah” Miko memberikan sebuah kotak kecil kepada Ana“Kamu suka” Miko bertanya setelah Ana membuka kotak tersebut“Iya aku suka sekali terima kasih ya” Ana berkata sambil memegang sebuah cincin di hiasi batu putih yang bersinar cantik“Terima kasih kembali sayang” Miko berkata mesra Ana sengaja tidak mengaktifkan hpnya dia khawatir kalau tiba-tiba Andri menelphonnya setelah makan mereka menuju ke rumah Miko“Kamu tidak masuk An” Tanya Miko heran melihat Ana hanya berdiri saja di depan mobil“Tidak mik Ana ada janji dengan Dini” Ana berbohong“Tapi An akukan baru pulang” Miko berkata dengan kecewa“Maafkan Ana Ana sudah janji dua hari yang lalu” Ana berbohong lagi Dia memasang wajah menyesal karena harus pergi“Yah?.

  31. tapi bukan kat kepala!Panggg!!” marah Fazrul.abang.” ujar Hana Fathia sambil bersalam dengan ibu dan abangnya Ibunya mengangguk Enjin kereta Proton Preve nya dihidupkan dan meluncur laju keluar dari rumah teres dua tingkat milik Encik Ahmadbapa Hana Fathia Bapanya ke luar negara bagi menguruskan perniagaannya yang sedang berkembang pesat di sana BagaimanapunEncik Ahmad tidak pernah mengabaikan kebajikan anak dan isterinya Semasa ketiadaannya di rumahEncik Ahmad menyerahkan tanggungjawab itu kepadanya anak lelakinyaAriff Fazly Bandar Kuala Lumpurkeadaannya sentiasa sesaklebih-lebih lagi ketika waktu pagi Kenderaan bersimpang siur dan membingit bunyinya Maklumlahmasing-masing punya hala tuju yang samaiaitu ke tempat kerja demi mencari sesuap nasi Hana Fathia sudah lali dengan semua itu Setiap paginya hanya dihiburkan dengan dengungan hon dari kenderaan yang ingin cepat sampai ke destinasi merekatak kurang juga dengan deruman enjin yang menggigit gegendang telinga Dia berpegang pada kata-kataalah bisa tegal biasa Jam menunjukkan hampir 1000 pagi Hana Fathia memandu dengan agak tergesa-gesa kerana takut dimarahi majikan sekiranya terlewat Dia juga tidak mahu prestasi dan rekod kerjanya terjejas Maklumlahdia adalah pemegang rekod pekerja paling berkualiti selama 5 tahun berturut-turutThe Weekly PressKuala Lumpur 9:48 am “Alhamdulillah. ha?”balasku.u jaga je la isteri u.jgn carik i lagi.u pilih.i or your wife. Sungguh, Hana.

  32. sekurang-kurangnya awak berterus terang. Lelaki itu telah berubah.Sebelum Hazzra membalas,Dia kelihatan terkejut. Razif cuba memberi isyarat agar Irdina membantunya. Dia pun bahasakan dirinya abang malah Irdina sendiri pun panggil dia abang sayang.Sat lagi,Maunya tak pening kepala. Lagi elok la kalau si Wong tu nak naikkan projek baru ni. Termasuklah projek….”“Ehem…ehem…” Pak Lebai buat-buat batuk Yang lain pun ikut berdehem sama Panjang sangat barangkali ucapan Ketua Kampung“Oh Jom makan dulu” Ketua Kampung menghabiskan ayatSemua terus menyerbu keluar+++++++++++++++++++++++++++++++++++“Majid bulan depan kalau projek ni jadi aku panggil kau je la untuk catering majlis pecah tanah tu Macam biasa la” Ketua Kampung bicara bisik-bisik dengan Majid CateringMajid Catering mengangguk Mudah sahaja urusan cateringnya di kampung ini selepas Tok Ketua dilantik sebagai penghulu Kampung Kelapa Limau seawal tahun lalu Lagipun Tok Ketua bukannya orang jauh Dua pupu emak mertuanya“Majid Air ni takde tambah ke Tercekik kami ni” Laung Aman Toya lagi+++++++++++++++++++++++++++++++++Usai makan semuanya kembali ke Bilik Mesyuarat“Kita mulakan semula mesyuarat Tapi terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kepada Majid sebab menyediakan lauk yang sedap untuk makan tengah hari Lain kali kita boleh order lagi Hmmm…siapa lagi nak bagi pandangan”Ketua Kampung membuka semula perbincangan Matanya memandang ke arah Husin Bulat dan rakan-rakan yang melangkah masuk ke dalam Bilik Mesyuarat Di hujung meja Pak Akob membelai-belai perutnya yang buncit Kenyang yang amat sangat barangkali“Rasanya lepas mesyuarat ni elok juga kalau kita beramai-ramai ke surau untuk Zohor Sekurang-kurangnya dapat la penuh dua tiga saf Jarang sangat orang ke surau sekarang ni Tambah pulak waktu Zohor Biasanya aku dengan Bilal Janggut aja Ha dengan Siak Shuib Kalau ada ramai ni seronok juga”Pak Lebai memberi cadangan“Elok juga tu Tapi kita fokus dulu isu mesyuarat ni Kamu Sin ada apa-apa nak cakap”Ketua Kampung menjawab ringkas“Projek ni cuma menguntungkan sesetengah pihak Bukan semua orang Takkan kita masih nak teruskan”“Banyak lagi projek yang boleh dibuat atas tanah kosong tu Lagipun saya dah hubungi Jabatan Pertanian untuk projek kambing saya Dia orang yang minta saya tunggu sementara diberi kelulusan Takkan la saya nak ketuk pintu Jabatan tu setiap hari Nak buat projek kambing ni kena la bersabar Nak jadi penternak moden kena la tahu strategi Bukan nak cepat kaya aja Saya sendiri dah jumpa Pegawai Pertanian tu Dia sendiri yang bagitau akan tolong laksanakan projek ni Takkan la pegawai tu nak menipu pulak Tinggal lagi nak ada kelulusan Modal saya boleh minta pinjaman lain Banyak yang nak tolong saya Dengan ada projek kambing saya nanti semua belia dalam kampung ni boleh kerja kat situ Lagi elok Lagi banyak manfaatnya berbanding projek Towkay Wong ni”Husin Bulat berbicara panjang“Tok Ketua kena fikirkan sama kepentingan belia kampung ni Lebih elok kalau diwujudkan gelanggang futsal Sekarang ni nak main bola dekat hujung tali air tu pun dah susah Lembu Pak Dolah aje yang banyak atas padang tu Apa dia ingat tu padang ragut lembu ke Kalau ada tempat futsal sekurang-kurangnya bola la anak muda kampung ni buat pasukan Macam kampung sebelah pasukan futsal dia dah sampai wakil daerah ni Kampung kita itu la sepak buah pelir aje la”Yang hadir mesyuarat ketawa kecil“Kalaupun tak boleh buat gelanggang futsal Tok Ketua saya minta biarla tanah kosong tu kita jadikan kebun sayur Siapa nak masuk projek boleh tanam atas tanah tu Keuntungan bahagi sama rata Sekurang-kurangnya kita boleh la jadi pengeluar terbesar lobak ke sawi ke kangkung ke bawang ke atau macam macam lagi yang kita boleh tanam Tapi kalau nak diteruskan juga projek tu saya bantah sekeras-kerasnya Tok Ketua”Jali Panjang menambah pandangan++++++++++++++++++++++++++++++++“Yang bersetuju angkat tangan Nanti kita kira sama-sama Harapnya selepas keputusan dibuat tak adalah yang bermasam muka Saya sendiri bersetuju untuk meneruskan projek ni Yang lain pun setuju ke kalau projek membina Kelab Dangdut ni dibuat atas tanah kosong tu”Ramai yang mengangkat tangan Pak Lebai pun turut sama+++++++++++++++++++++++++++++++

ZIMENE MUMAKONDA

Please enter your comment!
Please enter your name here

From The World